Jak nauczyć się stylizacji brwi?

Wbrew panującym przekonaniom nauczenie się wykonywania poprawnej stylizacji brwi wcale nie jest takie łatwe jak się wszystkim wydaje. To nie jest jakiś tam wąski fragment na twarzy, który może być skorygowany w dowolny sposób, bo jego korekta nic nie wnosi do wyglądu całej twarzy. O nie! To są linie, które odgrywają bardzo dużą rolę w naszej twarzy i mogą zrobić tyle samo dobrego co i złego. Poza tym w trakcie stylizacji brwi pracujemy z bryłą, czyli w przestrzeni trójwymiarowej co nie jest oczywiste dla każdego.

Jeżeli chcemy pracować z brwiami jak profesjonalista, to zdobywanie wiedzy nie powinna kończyć się jedynie na szablonowym rysunku czy wyuczonych proporcjach mieszanek. Bo z taką wiedzą każde brwi będą wyglądać jak od sztancy. Tak jak dużą wagę przywiązuje się do wiedzy z zakresu stylizacji rzęs czy stylizacji paznokci tak samo dużo do przyswojenia jest w stylizacji brwi. Nie da się, a nawet nie powinno się tego upraszczać.

jak teraz wygląda nauczanie?

Skoro już sobie to wyjaśniliśmy to zastanówmy się jak dziś wyglądają szkolenia ze stylizacji brwi (w sumie to tak samo wyglądają w jakiejkolwiek innej dziedzinie). Schemat nauczania jest prost. Mamy pewną porcję wiedzy i musimy ją przyswoić. Najlepiej szybko, w kilka godzin, aby móc przejść do części praktycznej. Słuchamy wykładu, skrupulatnie notujemy (przynajmniej co niektórzy) i przystępujemy do praktyki. A teraz odpowiedz sobie z ręką na sercu na pytanie: czy kiedykolwiek po szkoleniu zaglądałaś do notatek? Czy przeglądałaś co to zapisałaś w tracie szkolenia? Jestem pewna, że większość z moich czytelniczek odpowiedziała, że nie. Schemat w jakim się uczymy jest niczym innym jak 1:1 przeniesiony z tego co znamy ze szkoły, a raczej mało kto ma miłe wspomnienia związane ze szkołą. System edukacji praktycznie w ogóle nie zmienił się od 200 lat. Wygląda tak samo, czyli „zakuj, zdaj zapomnij”. Nie znamy niczego innego, a co gorsze nawet nie próbujemy znaleźć innego sposobu.

moje doświadczenie trenerskie

Jestem trenerem stylizacji brwi już od wielu lat i tak jak sama się rozwijam w tej dziedzinie i chcę wiedzieć coraz więcej, to równie coraz więcej chcę przekazać innym. Mało kto wyciąga wnioski z takich rzeczy jak nauczanie innych. Ja za to zauważyłam kilka bardzo istotnych dla mnie jak dla trenera i moich kursantek rzeczy:

  1. każdy uczeń w inny sposób przyswaja wiedzę – jedni lubią słuchać, inni muszą przeczytać, zobaczyć lub powiedzieć na głos.
  2. każdy uczeń przyswaja wiedzę w innym tempie – kodowanie (bo tak właśnie określa się proces jaki odbywa się w trakcie próby zapamiętywania jakiejś informacji) odbywa się w inny tempie, niektórzy potrzebują powtórzyć kilka razy, inni już za pierwszy razem zrozumieją
  3. praktyka nie zawsze jest kluczem do tego, żeby zrozumieć sam proces i dopasować go do konkretnego przypadku – do tego potrzeba nam jest wiedza, ale nie taka wykuta na blachę, ale zrozumiana. Niekiedy samo obserwowanie daje świetne rezultaty.

Jak więc dopasować nasze możliwości do sposobu nauczania? Jest kilka sztuczek na to i na każdego zadziała co innego, ale nie znaczy, że każdy z tych sposobów powinien być używany oddzielnie. Można je ze sobą łączyć i mieszać.

Dlaczego?

To jeden ze sposób w jakim ja najbardziej lubię się uczyć. Po prostu potrzebuję wiedzieć DLACZEGO coś odbywa się tak a nie inaczej. Jeżeli czyjaś teza przeczy podstawowym zasadom, które potwierdziłam wcześniej, a które wynikają z podstaw takich dziedzin jak fizyka, chemia czy medycyna to po porostu poddaje to w wątpliwość i zaczynam szukać odpowiedzi. Dzięki temu jestem w stanie eliminować wszelkiego rodzaju mity, które do mnie docierają, a co najważniejsze poszerzam swoją wiedzę.

Zapomnij, żeby zapamiętać

Abstrakcyjne stwierdzenie prawda? Otóż nasz mózg (nie tylko mój, ale rownież i Twój) potrzebuje czasu, aby zakodować sobie pewne informacje. Może wyjaśnijmy sobie jeszcze raz, co to jest  kodowanie? To jest proces jaki odbywa się w naszym mózgu poprzez tworzenie nowych połączeń nerwowych. To taka ścieżka, która pozwala wydobyć nam informacje, które próbowaliśmy zapamiętać. Jeżeli ścieżka jest wielokrotnie utrwalana na różne sposoby to mówimy o dobrze zakodowanej informacji. Jeżeli jednak chcemy wszystkie informacje „wrzucić” od razu do naszego mózgu to trafiają one do pamięci krótkotrwałej i może będą zapamiętane przez jakiś czasu, ale gdy po wielu tygodniach czy miesiącach chcemy ją wydobyć okazuje się, że nie mamy już do niej dostępu (bo ścieżka nie została odpowiednio utrwalona). Wydaje się to skomplikowane? Nic bardziej mylnego. Kiedy mamy do nauczenia się dużej ilości informacji to nie ma możliwości prawidłowego przyswojenia jej za pierwszy razem. Musimy dać sobie czas. Najlepiej uczyć się w odstępach czasu, żeby kiedy wrócimy do nauki i zaczniemy przyswajać kolejnych części materiału, automatycznie będziemy przywoływać w pamięci wcześniejszy materiały. Dzięki temu ścieżka lepiej się utrwali i nawet po długim czasie będziemy mogli wydobyć informacje z głębi naszego mózgu.

Sprawdzaj się

Nikt nie lubi sprawdzianów, bo źle nam się kojarzą, a prawda jest taka, że dzięki nim jesteśmy w stanie utrwalić informację (odnaleźć ścieżkę prowadzącą do informacji). Sami możemy zrobić sobie takie testy. Przygotować pytania i po jakimś czasie do nich zasiąść. Mogą być to również tzw. fiszki, gdzie na jednej stronie jest hasło a na drugiej prawidłowa odpowiedź.

Sprawdzenie się nie jest tylko po to, aby pod koniec samo sprawdzenia, w wyobraźni poklepać się po ramieniu i powiedzieć „Brawo ty”, ale po to, żeby wiedzieć czy jesteśmy w stanie odnaleźć drogę do tej informacji. Jeżeli nie to chyba pora na powtórkę.

Praktyka czyni mistrza

Wszyscy są tak bardzo skupieni na części praktycznej, że nie biorą pod uwagę faktu jak ważna jest cała wiedza, która prowadzi nas do tej dobrej praktyki. Owszem praktyka jest ważna, ale to tylko jeden z elementów kodowania. Zanim przystąpimy do pracy na żywym organizmie, warto jest wiedzieć co chcemy tym uzyskać. Przy naturalnej stylizacji brwi każdy włosek ma znaczenie, dlatego w trakcie nauki warto obserwować różnego rodzaju brwi, zarośnięcia. Próbować rysować brwi „na sucho”, aż w końcu zrozumiemy istotę samej techniki pracy. Wtedy samo przystąpienie do zabiegu będzie czystą formalnością. 

Bez względu na to czy zaczęłaś swoją przygodę z brwiami, a może chcesz nauczyć się jakiejkolwiek innej dziedziny to co jest najważniejsze to sposób w jaki kodujesz sobie informacje. Nie ma uniwersalnego sposobu, który pasuje wszystkim. Powinnaś znaleźć swój patent na „Włam do mózgu”. Jeżeli jesteś ciekawa innych technik kodowania to serdecznie polecam Ci książkę Radka Kotarskiego, właśnie o takim tytule.

Ja pochłaniam tą książkę jak pyszną tabliczkę czekolady, bo właśnie w niej (zupełnie przez przypadek) znalazłam naukowe potwierdzenie tego co od wielu miesięcy robiłam intuicyjnie. Gdzieś podskórnie wiedziałam, że standardowe formy nauczania są nieskuteczne, dlatego wbrew wszystkim przekonaniom postawiłam na Akademię, gdzie wiedza jest podawana etapami, każda lekcja opatrzona jest testem sprawdzający, wszystkie tematy są na tyle wyczerpane, że kolejne pytanie „Dlaczego?” po prostu nie ma prawa się pojawić. A to co dla mnie najważniejsze to fakt, że w Akademii uczymy się jak wyciągać wnioski ze swoich błędów, bo nie oszukujmy się, ale każdy popełnia błędy. Trzeba tylko rozumieć dlaczego został popełniony i wiedzieć jak można go naprawić.

Już 01.07 rusza kolejna grupa Interaktywnej Akademii PRO Brow, a od czerwca będzie można się do niej zapisywać. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o Akademii i tego co tam omawiamy to sprawdź na www.naturalnebrwi.pl/szkolenia

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *